Nie-dieta,  Życiowe tematy

Nawodnienie organizmu

Nasz organizm składa się w ok. 60% z wody. Bez niej nie może odpowiednio funkcjonować, dlatego tak ważne jest, żeby dbać o nawodnienie organizmu. 

Zastanów się przez chwilę: co i ile pijesz każdego dnia? Po co najczęściej sięgasz? Po wodę? Soki? Kawę?

Kiedyś zrobiłam eksperyment i przyjrzałam się swoim zwyczajom picia. Generalnie dzień zaczynałam od kawy. Czasami wypiłam tak 0,5l wody w ciągu dnia, po to, żeby po południu poprawić kawą i może herbatką wieczorem. 

Tyle. 

Postanowiłam to zmienić i przez jakiś czas miałam totalnego bzika na punkcie skreślania kwadracików na kartce po każdej wypitej szklance wody. Dobiłam do 6-8 szklanek dziennie. 

Nie zawsze udaje mi się wypić tyle w ciągu dnia, ale staram się. 

Co się zmieniło? Dużo! Okazało się, że: rzadziej boli mnie głowa, mam więcej energii, większą “jasność umysłu”, lepszy humor, mniejszą ochotę na podjadanie między posiłkami. 

Ciekawe, prawda? Objawy odwodnienia organizmu wcale nie są takie oczywiste:

  1. Senność, brak energii
  2. Obniżona koncentracja
  3. Uczucie słabości, zawroty głowy
  4. Uczucie głodu
  5. Pragnienie
  6. Poirytowanie, spadek humoru, rozdrażnienie
  7. Zmiany elastyczności skóry
  8. Ból głowy
  9. Zmiany w kolorze lub ilości oddawanego moczu
  10. Ból brzucha, zatwardzenia

Najlepsza dla odpowiedniego nawodnienia naszego organizmu jest czysta woda. Powinniśmy wypijać jej 1,5 – 2l dziennie. Jeśli nie lubisz pić czystej wody, możesz troszkę urozmaicić jej smak. Jak? Nalej wody do dzbanka i dodaj do niej cytrynę, liście świeżej mięty, kilka plasterków zielonego ogórka lub pomarańczy. To zmieni jej smak nie dodając kalorii. 

! Pamiętaj, że wody smakowe dostępne w sklepach zazwyczaj mają w składzie również cukier i są dość kaloryczne

Na czczo wypij szklankę wody z cytryną lub szczyptą soli. Oczyści to układ trawienny i odpowiednio przygotuje go do lepszej pracy w ciągu dnia. 

Najlepiej zrezygnuj całkowicie z napojów słodzonych, szczególnie typu coca-cola czy fanta. Zawarty w nich cukier sprawia, że po wypiciu nie gasisz pragnienia, a wręcz go wzmagasz (szczególnie po wysiłku fizycznym).

Dobrze jest pić także zieloną herbatę lub inne ziółka wspomagające trawienie, jak np.mięta czy melisa. 

Picie zielonej herbaty przyspiesza metabolizm, wzbogaca nasz organizm o antyoksydanty, pomaga zapobiegać takim chorobom jak nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca typu 2, wspomaga sprawność mózgu… Warto dodać ją do swojej diety.

Ciekawym wyborem może okazać się również herbata czerwona: Pu-erh, Oolong lub Pusheng. Zawiera ona dużo polifenoli i enzymów, które wspomagają odchudzanie i redukują poziom cholesterolu we krwi.

Pamiętaj, że jeżeli odczuwasz silne pragnienie, oznacza to, że Twój organizm jest już odwodniony. Najlepiej nie dopuszczać do tego, popijając płyny regularnie w ciągu dnia. To pomoże Ci utrzymać koncentrację, będzie zapobiegać uczuciu zmęczenia i pomoże uśmierzyć głód.  

Ciekawostka: odpowiednie nawodnienie organizmu pomaga pozbywać się tkanki tłuszczowej 😀 Woda dosłownie rozbija skupiska komórek tłuszczowych sprawiając, że organizmowi łatwiej zamienić je w energię.

To co? Może napijesz się wody? 🙂

komentarze 2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.